Monday, March 21, 2011

Pasu+pokok

Hari nie aku nak kongsi satu perkara yg aku buat jugak di masa lapang selain tanam pokok bunga,aku jugak saja tanam beberapa spesis tuumbuhan yg dikelaskan sbgai sayur@ulam.Walaupon kawasan belakang umah tu xda ruang...kat tepi pintu tu aku letak la 2 pasu besar..saja la..sambil masak2 tu leh cuci mata tengok daun kew...

Nie adalah daun kesum.Aku dapat bila ada jiran A mintak kat jiran B dan aku C...mintak sikit la...tros aku tanam dalam pasu...tanpa akar..sbb jiran A tu petik tuk masakan...hehehe..idop lak...sonokk..sonokk

 Nie pulak daun kunyit kat depan umah aku pindahkan anaknya dalam pasu kecil letak belakang umah...memula tu macam majuk xmo idop...lepas aku 'sloww talk' baru beliaw ok skett...aku ckap panas matahari pagi kat belakang umah..besttt..banyak vitamin D.

Selain itu,dalam 1 pasu besar tu..korang leh tengok ada pelbagai komuniti yg idop bersama..termasukla limau purut(tuk masak tomyam),tak berbuah lagi tapi daunya banyak taw..feberet ulat bulu panjat lidi..hehehe..abiz dikunyahnya macam sireh kalau xdipantaw.




Ada jugak sepokok bunga matahari tersesat dalam pasu nie...dia jew belom berbunga lagi....

Nie pulok pokok cili..tahla kenapa aku kalau tanam pokok cili xmo berapa mesra idopnya..nie macam nak mati tapi idop pulak..tak faham-tak faham...

Tengok...satu pasu besar ada serai,limau purut,pokok matahari,di keliling pasu kecil kasi kucing xmerangkak dalam pasu....

Nie pokok limau nipis tapi xpernah berbuah...berkepompong ada la..nak jadik rama-rama tu...daun banyak kemain...kalu leh makan..da lama aku buat sayur.


Nie pokok limau nipis yg bijinya aku semai waktu memasak dlu...


Nie pasu kedua..ada pokok limau kasturi...dah berbuah rimbun...xbanyak..tapi ok lew


Sebelah limau kasturi tu pulak 2 anak pokok buah mata kucing yg bijinya aku campak jew dlm pasu lepas isinya aku telan...idop pulok...

LIhat....macam-macam ada...


Nie penghni pasu no 1..


Lupa lak.kat celah2 serai tadi da pokok kari jugak...






Nie pokok kangkung...aku cakap kat nyonya jual kangkung tu..xmo potong akar bila aku beli seikat kangkung kat beliaw...balik umah aku tanam..nie da 3x tumbuh...besar jew aku potong..boleh la buat top up keatiaw goreng ke...mee goreng ke,,hahahhha

Jadi kalau ada minat nak menanam tapi xda tempat mungkin cara aku nie leh di kongsi...saja la kan....sambil masak2 ke..basuh pinggan ke...leh la jamu mata...

No comments:

Post a Comment

budi bahasa budaya kita