Friday, December 9, 2011

Kehamilan minggu ke 25..tetap belek bunga depan umah..



Lari dari tajuk tumbuhan sikit...sedikit fakta utk dikongsi..

Fenomena yang sering berlaku pada minggu ke-25 dan minggu ke-26 ialah badan kita akan senantiasa berpeluh dan berasa panas. Bagi menghilangkan rasa panas tersebut, minumlah banyak air. Untuk mengelakkan dehidrasi semasa bekerja terutama ketika berada dalam penghawa dingin (aircond), basahkan tuala kecil dan lapkan pada bahagian muka, leher, dada, peha dan perut. Pakailah pakaian yang longgar untuk keselesaan. Pada minggu ini saiz bayi kita sudah mencapai 33 cm.



Sekarang nak mengemas pasu bunga memang xberapa larat..lagi dgn masalah uri dibawah..dokto berkali2 nasihatkan banyak berehat..jadi pagi2..lepas kemas ala kadar..anak2  pon xbangun lagi..aku akan ambik sedikit masa duduk mengadap bunga bersama peneman setia Memey miaw..miaw...Seronok juga tengok putik mini rose tu dah dah nak mengembang..sambil gunting sket2 daun yg rosak (gatal tangan)..hehhehe..



Sekarang pon xdapat banyak bergerak..cepat mengah dan letih..berbanding 3 kelahiran sebelum nie..steady dan cergas jew..kali ke 4 nie mmg terasa..mungkin faktor umur yg tahun depan nak masuk 30 tahun..dan masalah utama uri dibawah..mmg banyak berdoa..lagi 2 bulan yg tinggal nie..harap apapun adalah yg terbaik..(risaw dan sedih sebenarnya)..sbb nak layan perasaan...tu layan tengok bunga..terhibur jugak...

Terima kasih kat suami walaupon xsihat lagi sbb cedera tulang bahu patah..masih sudi membantu dlm operasi opsss kemas umah..dan tentunya irfan ,Damia dan Iqra..korangla kakitangan ibu sekarang,...memuahhhh



Sedikit maklumat dari Anmum..



Apa yang terjadi pada janin:
Dari kepala sampai tumit, panjang janin sekarang sudah mencapai 33-34 cm dengan berat sekitar 650 gram. Kondisi kulitnya sudah lebih baik dari sebelumnya, sekarang tidak lagi terlihat keriput tapi sudah tampak seperti bayi baru. Rambutnya juga sudah tumbuh lebih banyak dari sebelumnya.  

Apa yang terjadi pada ibu:
Bukan hanya janin yang bertambah banyak rambutnya, juga Anda. Rambut Anda juga tampak lebih banyak dan berkilau. Ini bukan berarti rambut Anda tumbuh lebih banyak tapi rambut-rambut itu tumbuh memanjang lebih dari biasanya. Inilah efek dari perubahan hormon yang terjadi selama kehamilan.

Anda juga akan mendapatkan bahwa Anda tak lagi bisa bergerak sebebas sebelumnya. Tapi ini bukan berarti alasan untuk menghentikan olahraga, lakukan saja terus sepanjang Anda ikuti aturannya. Jangan latihan/berolahraga jika Anda sedang merasa kelelahan dan segera hentikan jika trasa pusing, ada nyeri atau sesak napas. Jangan tidur terlentang dan hindari jenis olahrga yang berpotensi mengganggu keseimbangan tubuh Anda. Pastikan, selama latihan/berolahraga, Anda cukup meminum cairan.

Jika Anda menjalani tes glukosa di usia kehamilan 24 sampai 28 minggu, saat itu darah Anda sebenarnya juga akan diperiksa untuk mencari kemungkinan Anda mengalami Anemia. Jika tes darah itu menunjukkan bahwa Anda mengalami kekurangan zat besi, dokter mungkin merekomendasi memberi suplemen zat besi untuk Anda.

Apakah Anda sudah mulai memilih nama untuk si calon bayi? Memilih-milih nama memang penting tapi sebaiknya lakukan dengan cara yang menyenangkan. Anda bisa mempertimbangakn menggunakan nama leluhur, tempat favorit atau menyontek dari nama-nama karakter tokoh di film-film favorit Anda. Untuk mudahnya Anda bisa membeli buku-buku atau mencari d internet tentang nama-nama bayi.

Minggu ini mengapa tidak …
Sediakan waktu untuk suami. Tak ada salahnya saat ini Anda mulai sedikit memerhatikan suami. Memberi hal-hal yang romantis untuknya mungkin dapat membuatnya terkesan. Coba tuliskan hal-hal yang Anda sukai darinya, katakan bagaimana ia nanti bisa menjadi ayah yang baik, atau sesekali ajak jalan-jalan ke mal sambil bergandengan tangan. Manfaatkanlah waktu sebaik mungkin untuk melakukan kontak fisik dan memperkuat hubungan emosional dengan suami. Coba lakukan hal itu setidaknya seminggu sekali.

Tahukah Anda? Sel-sel otak janin terbentuk selama ia berada di kandungan, dan saat janin lahir, sel-sel itu saling terkoneksi lewat stimulasi visual, motorik, bahasa dan sosial. Semakin banyak koneksi ini tersambung, bayi akan semakin belajar dan mengembangkan kemampuan kognitif dan daya ingatnya (memori).

Ini artinya, selama menjalani kehamilan Anda harus bersungguh-sungguh memperhatikan asupan makanan yang bisa membantu regenerasi sel di otaknya. Temukan bagaimana Anmum Materna bisa membantu memberi awal yang baik untuk otak si kecil.Mintalah sampel gratis di sini! Pastikan Anda mendapat cukup nutrisi, begitu juga sikecil di dalam kandungan sana!




1 comment:

budi bahasa budaya kita